Na całym świecie miesiąc październik upływa pod hasłem dobroci dla zwierząt. W naszej szkole rozpoczęliśmy go 4 października obchodami Międzynarodowego Dnia Zwierząt, który zapoczątkował obchody Światowego Tygodnia Zwierząt (4-10 października). Z inicjatywy pani Doroty Jarych nastąpiła korelacja przedmiotowa wielu lekcji. Na zajęciach biologii, przyrody, plastyki, języka angielskiego poruszane były zagadnienia dotyczące zwierząt. Tematyka dotyczyła poszerzenia wiedzy odnośnie: słownictwa (nauka zwierząt w języku angielskim), ochrony częściowej i całkowitej, zwierząt zagrożonych wyginięciem, praw i obowiązków, legalnych hodowli, adopcji, humanitarnego traktowania zwierząt udomowionych i dzikich, obserwacji ich szczególnych cech. Na szkolnych korytarzach zawisły kolorowe: hasła, cytaty, postanowienia, zakazy, nakazy, apele dotyczące zwierząt oraz Kodeks św. Franciszka z Asyżu.
Nasi najmłodsi, na lekcjach języka angielskiego, pod okiem pani Alicji Banasiak i Pauliny Szenfeld-Możdżyńskiej szlifowali naukę zwierząt w języku obcym. Przekonali się jak bogaty i różnorodny jest ich świat. Również starsze klasy pochyliły się nad wzbogaceniem słownictwa oraz zwrotów studiując artykuły w języku angielskim w czasopiśmie ,,Odkrywca”.
Na zajęciach z plastyki z panią Martą Kaczmarek, uczniowie tworzyli wizerunki różnorodnych zwierząt, dowolną techniką. Przekonali się jak różnobarwne i ciekawe są zwierzaki.
Na wszystkich lekcjach przyrody i biologii uczniowie mogli dokonać adopcji pluszowego zwierzaka. Warunkiem jego otrzymania było humanitarne i właściwe traktowanie go podczas zajęć.
Na lekcjach przyrody, klasy czwarte poznawały świat fascynujących zwierząt. Uczniowie starali się pozbyć fobii i wstrętu między innymi do: pijawek, karaluchów, stonki ziemniaczanej, pchły czy szczura. Wyszukiwali ciekawostki i informacje na ich temat. Na koniec rozwiązali quiz dotyczący zachowań i komunikacji zwierząt.
Klasy piąte zastanawiały się nad pytaniem ,,Miłośnik zwierząt – kto to taki?”, podały cechy prawdziwego przyjaciela zwierząt, dyskutowały nad podziałem zwierzątek na ,,lepsze i gorsze” czy ,,dobre i złe”. Wynikiem ich pracy było powstanie mądrych, zwierzęcych kodeksów pt. ,,Prawa i obowiązki”.
Klasa szósta dyskutowała nad problemem ,,Zwierzę jako prezent”. Stworzyła listę cech dobrego opiekuna zwierząt, podała konieczne do spełnienia warunki celem zakupu bądź przygarnięcia nowego przyjaciela. Zastanawiała się także nad sytuacją zwierząt w: cyrku, zoo, laboratorium naukowym, fermach futrzarskich, hodowlach, schroniskach. Zwieńczeniem zajęć było powstanie plakatów z apelem o niekupowanie zwierząt jako prezent niespodzianka.
Klasy siódme zostały zapoznane z aktem prawnym czyli Konwencją Waszyngtońską zwaną CITES. Analizując wybrane teksty źródłowe uczniowie stworzyli cele, jakie zwiera omówiony zbiór przepisów. Określili też listę zwierząt, które by hodować je w domu muszą posiadać specjalne zezwolenia. Zapoznali się również z koniecznością wystawienia, dla niektórych zwierząt, zezwoleń importowych, eksportowych, świadectw reeksportowych. Wszyscy uczniowie zakończyli lekcję świadomi, że omawiane przepisy dotyczą nie tylko żywych zwierząt, ale też wyrobów wykonanych z martwych zwierząt czy elementów ich ciał. Uzmysłowili sobie, że większość egzotycznych zwierząt to więźniowie pochodzący z przemytu. Stworzyli ulotki oraz plakaty jak humanitarnie traktować zwierzęta.
Klasy ósme trudziły się na obaleniem ,,zwierzęcego muru”. Dyskutowały nad tym, jak powinien wyglądać zwierzęcy raj a jaka jest rzeczywistość. Uczniowie doszli do wniosku, że w większości przypadków zwierzęta czują się jak w piekle. Dociekali przyczyny i starali się znaleźć lekarstwo na uleczenie tej sytuacji. Podczas analizy tekstów źródłowych przekonali się, że małpy człekokształtne to nasi najbliżsi krewni. Sami doszli do wniosku, że zwierzęta potrafią pokazać mnóstwo uczuć i posiadają istnie ,,ludzkie zachowania”. Wynikiem ich pracy było ustalenie wspólnych cech małp człowiekowatych i ludzi. Zabawili się także w szalonego naukowca, który krzyżował geny różnych zwierząt. Stworzyli nowe gatunki powstałe na przykład z połączenia słonia z myszą, jaszczurki z osłem lub żaby z wielorybem.
Mamy nadzieję, że już na zawsze pozostanie nam w głowie zapis Ustawy o Ochronie Zwierząt ,,Zwierzę, jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą. Człowiek jest mu winien poszanowanie, opiekę i ochronę”.
Wszystkim nauczycielom i uczniom dziękujemy za aktywność, ciekawe lekcje oraz za dobrą zabawę. Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia galerii powstałej po zakończonych zajęciach (sala biologiczna B12).